Cvičení pro těhotné ženy

Mnoho lidí si myslí, že pro těhotné ženy je cvičení zapovězeno. To ale není tak úplně pravda, při dodržení několika základních pravidel si mohou cvičení dopřát i těhotné ženy a odborníci tento přístup dokonce doporučují. Stačí jen půlhodina lehčí fyzické aktivity a můžete se cítit mnohem lépe než dříve.

Cvičení v těhotenství? Ano!

Mezi největší přínosy cvičení v těhotenství patří snížení stresu a s tím souvisejících těhotenských depresí, uvolnění psychického napětí, kvalitnější spánek a zlepšení krevního oběhu. Ze cvičení budete mít dobrý pocit i vy sama, můžete se během těhotenství udržovat ve formě, po porodu se rychleji vrátíte do kondice a budete se cítit opravdu dobře. Cvičení je také výbornou přípravou i na samotný porod.

Pokud se rozhodnete začít cvičit právě v těhotenství, poraďte se se svým lékařem o tom, co je pro vás nejvhodnější a zda ve vašem případě nehrozí nějaká zdravotní rizika. Cvičení pro těhotné by také měl vést zkušený instruktor, který pozná sebemenší náznak problému a v kritickém případě vám pomůže. Pokuste se při cvičení minimalizovat otřesy, které nejsou dobré pro vás ani pro vaše miminko. Ideální je tedy jedna z těchto aktivit:

  • chůze
  • plavání – podmínkou čistý plavecký bazén
  • břišní tance
  • jóga

Zvláště vhodné je pak plavání, u kterého hrozí minimální rizika jak pro nastávající maminku, tak i pro miminko. Návštěvy bazénu v těhotenství vám může dokonce doporučit i váš lékař. V raných fázích těhotenství vhodná i jízda na kole, doporučuje se však jen jízda po zpevněných silnicích s minimálním provozem, aby bylo riziko pádu a následného úrazu co nejnižší. Tomu můžete samozřejmě předejít tím, že místo klasické jízdy na kole zvolíte rotoped.

Fitness centrum? Jen s omezením

Pokud se rozhodnete pro klasické cvičení ve fitness centru, měla byste svou volbu konzultovat s odborníkem a také se svým lékařem. Pokud na pravidelné cvičení nejste zvyklá, těhotenství není ideální doba na to s ním začínat. Pokud s ním však máte určité zkušenosti, můžete posilovat i v období těhotenství. Jen mějte na paměti, že byste se neměla přepínat a měl by na vás dohlížet instruktor nebo jiný odborník.

V těhotenství nejsou vhodné cviky, při kterých se zvedá zátěž nad hlavu a nad břicho, rotační a silové cviky a také cviky, které provádíte v předklonu či dřepu. V pozdějších fázích těhotenství pak necvičte cviky na zádech a také cviky, které namáhají pánevní dno. Ty totiž můžou zvýšit nitro břišní tlak a tím ublížit vašemu miminku.

Mezi cvičení a aktivity, kterým byste se měla v těhotenství vyhnout, jednoznačně patří zvedání těžkých předmětů, sjezdové lyžování, jízda na koni, návštěvy sauny, vysokohorská turistika, kontaktní a silové sporty a také míčové hry.