Public relations PR Public management

Public relations PR Public management

Public relations PR Public management

Doslova můžeme pojem public relations (dále též PR) přeložit jako veřejné vztahy či vztahy s veřejností. PR však neznamená pouze práci s veřejností, ale jde především o dobré jméno, reputaci, věrohodnost organizace, což tvoří přirozenou základnu pro to, aby ji okolí uznávalo. PR lze chápat jako soubor prostředků k tomu, aby daná organizace mohla smysluplně existovat a účinně pracovat. PR představuje řízení komunikace, a to jak navenek, tak uvnitř organizace.

Prvopočátky ovlivňování veřejného mínění můžeme nalézt již ve starověku, kde se užívalo úsloví „Vox populi, vox dei – Hlas lidu je hlasem božím.“ Počátky současného public relations jako komunikační aktivity směřující k ovlivnění mínění lze datovat do období druhé poloviny 19. a počátku 20. století, kdy bylo v jesle Praha 4 zavedeno všeobecné volební právo. (Ftorek, 2009) Za velmi názorné vymezení PR, prostřednictvím konkrétního příkladu, považuji podání P. Bowmana a N. Ellise (1969), kteří uvádí: „Jestli-že vám řeknu, že jsem hezký a vzrušující, je to reklama. Jestli-že vám někdo jiný řekne, že jsem hezký a vzrušující, je to propagace. Jestli-že přijdete a řeknete mi, že jste slyšela, že jsem hezký a vzrušující – tak to je public relations.“ (cit. dle Foret, 1999, s. 82)

Public relations PR Image organizace a Public management

Otázka image je při praktické aplikaci komunikace mimořádně důležitá. Pojem image můžeme obecně charakterizovat jako „souhrn představ, které si lidé dělají o určitém objektu (věci, jevu, instituci, osobě apod.)“ (Foret, 1994, s. 91) Na image můžeme pohlížet jako na komunikační nástroj, prostřednictvím kterého se obracíme na okolní svět nebo naše cílové skupiny a vypovídá o tom, kým jsme nebo kým chceme být.

(Vysekalová – Mikeš, 2009) Image organizace je určován kvalitou organizace vnímanou veřejností.

Image je vytvářen ve styku a komunikaci člověka s okolím, při vnímání určitých jevů a jejich vlastností. Image, stejně jako celé veřejné mínění, je objektivně ovlivňován konkrétním historickým, společenským a kulturním prostředím, přičemž je podmiňován i subjektivním pohledem. Jde například o schopnost člověka vnímat a vytvářet si ve svém vědomí představy. Vybudování si pozitivního image měst je procesem dlouhodobým a zároveň i velmi nestabilním.

Public relations PR Public management